MailBlue vs. GetResponse

MailBlue & GetResponse

Algemeen

GetResponse

GetResponse bestaat al sinds 1998. Het eerste kantoor werd geopend in Polen door oprichter Simon Grabowski. De software zit vol met geavanceerde e-mailmarketing functies. Denk aan: het versturen van nieuwsbrieven, een autoresponder, het verzenden van geautomatiseerde mailreeksen, segmentspecifieke mailings versturen, split-tests en leadscoring. Ook is er een basis CRM te vinden binnen GetResponse. Wat GetReponse uniek maakt ten opzichte van veel andere e-mailmarketing systemen, is een built-in webinar feature. Zo heeft MailBlue die feature ook niet in de software zelf zitten, maar kun je wel een tool als bijvoorbeeld WebinarGeek koppelen. Is het voor jou echter belangrijk om een built-in webinar systeem te gebruiken, dan kan dit de doorslag geven tot GetResponse.

MailBlue

MailBlue is een Nederlands bedrijf, opgericht in 2017 door Youri Meuleman en Dennis van den Berge. Het bedrijf mag zich de grootste certified partner van ActiveCampaign noemen. MailBlue is daarmee een aanbieder van de e-mailmarketing software van ActiveCampaign, maar dan met uitgebreide Nederlandse ondersteuning. Verder is de deliverability van MailBlue erg goed. Met deliverability, ofwel de “leverbaarheid van de mail”, wordt bedoeld in hoeverre jouw e-mails daadwerkelijk in de inbox van je contacten terecht komt. Je wilt natuurlijk niet dat na alle moeite van het opstellen van dé perfecte mail, jouw mail vervolgens in de spambox van je contacten beland of nog erger: helemaal niet ontvangen wordt. Uit onderzoek van emailtooltester is op te merken dat ActiveCampaign / MailBlue hier continu goed op scoort, al is er bij alle providers ook een natuurlijke fluctuatie te zien van het deliverability percentage. Wanneer we de resultaten met GetResponse vergelijken zien we wel duidelijk dat MailBlue (op één maand na) beter scoort op de leverbaarheid van de mails.

Gebruik

Gebruiksvriendelijkheid

We kunnen je meteen gerust stellen: beide systemen zijn erg gebruiksvriendelijk. Zowel voor GetResponse als MailBlue heb je geen technische kennis nodig. 

GetResponse

GetResponse kent ten opzichte van MailBlue wel wat beperktere mogelijkheden. Een voordeel daarvan is dat je ook minder snel overweldigd zult raken. Je kunt kiezen uit een vooraf gebouwde (mobile-responsive) e-mailtemplate óf je bouwt zelf eenvoudig een e-mail dankzij de drag and drop editor. Daarnaast heeft GetResponse veel trainingsvideo’s beschikbaar die je meenemen in de stappen binnen het systeem.

MailBlue

Ook voor MailBlue hoef je niet technisch onderlegd te zijn of al eerdere ervaring te hebben met e-mailmarketing software. Een e-mail opstellen gaat eenvoudig dankzij het drag & drop systeem zodat je vlot hele mooie mails kunt versturen. Ook kun je een keuze maken uit de vele vooraf gebouwde templates om die vervolgens naar eigen wens aan te passen. De templates zijn responsive wat betekent dat ze op ieder type apparaat (van desktop tot mobiel) goed weergegeven worden. MailBlue biedt naast een starters videotraining ook een gratis Academy aan voor haar klanten. Dit is een zeer uitgebreide en kwalitatieve online trainingsomgeving waarin je veel meer leert dan enkel de basisstappen binnen de software. Denk aan strategische handvaten om je e-mailmarketing krachtiger in te zetten en het volgen van trainingen op het gebied van bijvoorbeeld copywriting of Facebook Advertising. Het design van MailBlue is over het algemeen wat visueler en aantrekkelijker. Dit zorgt ervoor dat MailBlue minstens zo gebruiksvriendelijk is als GetResponse, al MailBlue biedt wat geavanceerdere marketing automatiseringen aan. Het gemak waarmee zelfs een beginnend gebruiker complexe automatiseringen kan bouwen in MailBlue is uniek.

Dynamische content

MailBlue kent ontzettend veel segmentatie mogelijkheden en daarnaast de mogelijkheid om eenvoudig dynamische content toe te passen. Hierdoor kun je jouw mails volledig afstemmen op de interesses en het gedrag van jouw ontvangers. Dankzij dynamische content kun je namelijk verschillende mails naar verschillende type contacten sturen binnen eenzelfde campagne. Dit verschil in de mail kan gebaseerd zijn op bepaalde acties die zij wel/niet ondernomen hebben, zoals bijvoorbeeld of zij wel/niet een bepaald product bij jou gekocht hebben. Je kunt ook bepaalde inhoudsvakken in je mail verder personaliseren; denk aan de voornaam, woonplaats, aankoophistorie of iedere andere informatie die jij ooit verzameld hebt vanuit je contacten. Zo maak je jouw mails nóg gerichter. Aangezien de segmentatie mogelijkheden bij MailBlue veel uitgebreider zijn, wint MailBlue hierin ten opzichte van GetResponse. Toch kent GetResponse wel de mogelijkheid om dynamische content toe te passen. Dit werkt wat minder gebruiksvriendelijk, gezien je dit met coderingstekst moet oplossen, maar het is wel waardevol dát er een mogelijkheid bestaat. Binnen MailBlue werkt het toepassen van dynamische content veel simpeler en visueler, zoals je kunt zien in onderstaande screenshots.

Automatiseringen

GetResponse

Een uniek voordeel aan GetResponse is dat het je een complete webinar tool biedt, waardoor het niet nodig is hiervoor met een externe partij een koppeling te leggen om webinars te organiseren voor jouw contacten. Via MailBlue zul je eerst een koppeling moeten leggen met een tool als bijvoorbeeld WebinarGeek.

De webinar functies vanuit GetReponse zelf zijn uitgebreid: denk aan live polls, chatten, scherm delen, whiteboards en meer. Je kunt er ook voor kiezen om je webinar tegelijkertijd live te streamen op Facebook of YouTube. Bied je webinars betaald of gratis aan en sla hoge kwaliteit opnames achteraf op. Na afloop van een webinar kun je ook gegevens analyseren, zoals het aantal mensen dat deelgenomen heeft aan je

Segmenteren
Net als MailBlue is ook GetResponse erg uitgebreid in de segmentatie mogelijkheden. Je kunt op basis van veel data je contacten segmenteren waardoor je mails steeds gerichter en persoonlijker worden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld:

  • Demografische data – zoals: geslacht, leeftijd, woonplaats en inkomen.
  • Interesses – vraag je contacten of zij geïnteresseerd zijn in mode, literatuur of iets anders en pas je mailings hier op aan. Of handig voor e-commerce bedrijven: bekijk welke links iemand aanklikt om te achterhalen naar welk product jouw contact op zoek is.
  • Betrokkenheid – meet de interactie van jouw contacten met je mailings en beloon je meest betrokken inschrijvers, maak zo ambassadeurs van deze contacten.
  • Website activiteiten – waardevol om te zien welke pagina’s je contacten bekijken en wanneer / hoe vaak die pagina bekeken is (hierin blinken GetReponse en MailBlue beiden uit, want hoe waardevol het ook is: niet ieder e-mailmarketing systeem biedt deze optie aan).
  • Aankoopfrequentie/historie – maak er gebruik van dat de data vanuit je webshop ook zichtbaar is in je e-mailmarketing systeem, voor het verder segmenteren van je mailings.
 
Split-Testen
Daarnaast is de mogelijkheid tot het A/B-testen van je mailings ook het benoemen waard. Lang niet in ieder systeem kun je split-testen en áls dit al mogelijk is, zijn die functies vaak nog vrij beperkt. Dit is binnen GetResponse gelukkig wél goed geregeld. Je kunt weliswaar niet je automatiseringen A/B-testen zoals dit kan binnen MailBlue, maar je losse mails zijn wel prima te split-testen binnen GetResponse.
 
Je kunt tot 5 versies uitsturen van je mail en dit testen op basis van verschillen in onderwerpregel of verschillen qua inhoud in de mail (afbeeldingen, tekst, etc.). Daarna kun je het systeem een winnende mail laten bepalen en uitsturen naar het overgrote deel van je lijst. Of je kunt zelf de resultaten na afloop analyseren om dit mee te nemen in het optimaliseren van je toekomstige campagnes. Een winnende mail kan gekozen worden op basis van de hoogste open-rate óf de hoogte click-rate. Genoeg flexibiliteit dus!

MailBlue

MailBlue onderscheidt zich van GetResponse in de manieren waarop je met jouw contacten kunt communiceren. MailBlue biedt net wat geavanceerdere mogelijkheden om te communiceren via website berichten.

Het is heel eenvoudig binnen MailBlue om je automatisering op te bouwen dankzij het drag and drop systeem en de visuele weergave van de stappen binnen je automatisering. Ben je toch nog wat onzeker over de automatisering die je aan het bouwen bent, dan is er veel informatie voorhanden: van een uitgebreide kennisbank, tot aan starters videotrainingen, een ware online Academy, een snel & adequaat supportteam en eventueel persoonlijkere hulp via een workshop of strategiesessie.
Je kunt ook profiteren van het importeren van de vele vooraf gebouwde automatiseringen; deze hoef je enkel qua content dan nog aan te passen naar jouw producten/diensten.

Segmenteren
Zoals eerder benoemd vallen de vele segmentatie mogelijkheden ook op binnen de software van MailBlue. Zo stuur je jouw contacten écht relevante mailings. De mogelijkheden van GetResponse zijn zeker ook krachtig te noemen, echter verzekert MailBlue je van nét iets meer vrijheid op het gebied van het kunnen gebruiken van deze data om je lijsten dieper en breder te segmenteren.

Binnen MailBlue kun je zo gehele processen automatiseren. Je kunt méér dan enkel mailreeksen met verschillende wachtstappen bouwen. Je kunt uit vele acties kiezen waardoor je veel handmatig en routinematig werk kunt elimineren. 

Split-Testen
Verder is het heel interessant dat je binnen MailBlue niet alleen de eenmalige campagnes, maar ook je automatiseringen kunt split-testen. Dit zie je toevallig ook in bovenstaande screenvideo terug. Verdeel je contacten over twee verschillende paden in jouw automatisering om te kijken welke mails de meeste interactie opleveren, of welk pad het snelst leidt tot een aankoop.

Daarnaast kun je ook, net als binnen GetResponse, je losse mails goed A/B-testen. Je kunt tot 5 versies uitsturen van je mail en testen op basis van verschillende onderwerpregels of verschillen qua inhoud in de mail (tekst, afbeeldingen, etc.). Vervolgens kun je het systeem een winnende mail laten bepalen en uitsturen naar het overgrote deel van je lijst. Of analyseer zelf de resultaten na afloop om je toekomstige campagnes te kunnen optimaliseren. Een winnende mail kies je op basis van de hoogste open-rate óf de hoogte click-rate. Ook lekker flexibel dus!

CRM

Volg je leads van A tot Z

Goed nieuws: beide systemen beschikken over een CRM. De CRM features binnen GetReponse zijn wel wat beperkter dan de mogelijkheden die MailBlue je biedt.

Je kunt binnen het CRM van beide systemen gemakkelijk pipelines bouwen. Dit kan bijvoorbeeld gericht zijn op het maken van deals met je klanten; van het eerste gesprek tot aan de aankoop. Je kunt zelf de fases binnen je pipeline bepalen en zoveel pipelines bouwen als dat je wilt. Op deze manier heb je alle data van je (sales)proces in één oogopslag inzichtelijk.

De kracht van het CRM binnen MailBlue: je linkt het direct aan je automatiseringen, waardoor je jouw klanten bijvoorbeeld automatisch een mail kunt sturen wanneer ze een bepaalde fase binnen jouw proces bereiken. Ook de contactkaarten van deals zijn erg overzichtelijk, zodat je nooit een taak hoeft te missen die jij of iemand uit je team uit moet voeren voor een bepaalde lead of klant.

Zodra een nieuwe lead zich aanmeldt op je lijst, kun je een automatisering activeren met een welkomstreeks. Je kunt ook meteen je team automatisch op de hoogte stellen en hun acties monitoren, zodat je altijd de juiste follow-ups verzend. Vervolgens kun je op basis van acties vanuit de klant verschillende acties triggeren, zodat elke lead wordt opgepakt en niets wordt vergeten.

Integraties

Haal het meeste uit je e-mailmarketing

GetResponse biedt je een keuze uit 61 integraties (direct en via Zapier), ook met bekende platformen zoals Salesforce, WooCommerce, Shopify, Magento en Paypal.

Omdat alles wat met ActiveCampaign te koppelen valt ook met MailBlue te koppelen is, heb je een veel uitgebreidere keuze in (direct) te leggen integraties met MailBlue. Op het moment van schrijven heb je een keuze uit ruim 870+ te koppelen apps, waardoor je vrijwel zeker bent dat je jouw overige systemen kunt laten communiceren met MailBlue.

Doe je bijvoorbeeld al veel op het gebied van Facebook advertising of wil je dit op gaan pakken? Dan kan MailBlue een slimme keuze zijn, gezien de Facebook Custom Audiences integratie aangeboden wordt. GetResponse biedt deze integratie helaas niet aan.

Templates

Snel aan de slag met templates

Zowel in MailBlue als in GetResponse kun je kiezen uit een aantal vooraf gebouwde e-mailtemplates. Beide systemen maken gebruiken van een drag and drop builder waarmee je verschillende inhoudsblokken (bijvoorbeeld een tekstblok of afbeelding) eenvoudig in een template kunt plaatsen. Ook kun je in beide systemen bepaalde inhoudsvakken verbergen voor op een mobiel apparaat, om zo ook je eigen gebouwde templates te optimaliseren voor mobiele weergave.

Support

In het kort

Bij beiden partijen zit je goed qua support. Je kunt contact opnemen met GetResponse via chat en e-mail, de uitgebreide online kennisbank raadplegen, video tutorials bekijken en lessen volgen in de GetResponse University. Ook bij MailBlue ben je verzekerd van een supportteam dat adequaat & snel reageert op e-mails. Daarnaast kun je een uitgebreide online kennisbank raadplegen, video tutorials bekijken en trainingen volgen in de MailBlue Academy. Je kunt sparren met andere ondernemers en gebruikers die elkaar verder helpen in de levendige MailBlue Community. Op zoek naar nóg persoonlijkere ondersteuning vanuit MailBlue experts zelf? Dan is het volgen van een workshop of het aanvragen van een strategiesessie misschien iets voor jou. Die laatste twee diensten zijn tegen betaling, maar alle overige support krijg je er als klant gewoon gratis bij!

Support

Prijzen

Het is lastig een directe prijsvergelijking te maken, omdat GetResponse en MailBlue andere prijsconstructies hanteren. Om je toch een voorbeeld te geven van de verschillen vergelijken we een gelijkwaardig type pakket met elkaar.

In dit voorbeeld gaan we er van uit dat je 1.000 mailadressen in wilt kunnen laden, een jaarbetaling doet en niet gelimiteerd wilt zijn in het aantal automatiseringen dat je gaat bouwen. Automatiseringen zijn namelijk dé flows die je een hoop handmatig werk zullen besparen en waar de echte winst vaak in zit.

In dit voorbeeld kun je bij GetResponse het ‘Professional’ pakket gebruiken voor €72,98 per maand. Bij MailBlue zijn deze features al vanaf het goedkoopste ‘Lite’ pakket te gebruiken en betaal je met dit contactlimiet €25,- per maand.

 We raden je aan om eerst na te gaan bij jezelf hoeveel mailadressen je in wilt laden en welke functionaliteiten belangrijk zijn voor je. Wanneer je dit helder hebt, kun je een eerlijke vergelijking maken door de duidelijke prijzenpagina’s van beide systemen nog eens met elkaar te vergelijken. 

Maak een vliegende start en download gratis het
MailBlue e-mailmarketing handboek

Verstuur vandaag nog je
eerste campagne

Start een gratis proefperiode van 14 dagen. Geen creditcard, geen installatie, geen gedoe.

Direct 14 dagen gratis proberen (geen betaalgegevens vereist)

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.