MailBlue vs. ConvertKit

MailBlue & ConvertKit

Algemeen

ConvertKit

Convertkit is een Amerikaans marketing automatisering systeem dat zich duidelijk richt op professionele bloggers. Het heeft bijna alles wat bloggers nodig hebben om aan de slag te gaan, totdat eenvoudige e-mailmarketing misschien niet meer genoeg is. In vergelijking tot MailBlue is Convertkit qua marketing automatisering namelijk wel beperkt tot eenvoudige acties.

Indien je enkel op bloggen of contentmarketing gericht bent en je het niet belangrijk vind om aan de slag te gaan met geavanceerdere marketing automation, dan kan Convertkit jouw keuze zijn.

MailBlue

Het Nederlandse MailBlue biedt de e-mailmarketing en marketing automation software van ActiveCampaign aan, maar dan met zeer uitgebreide Nederlandse ondersteuning. MailBlue is een krachtige alles-in-één oplossing voor marketing- en salesteams, een geschikte tool voor als je méér wilt kunnen automatiseren dan enkel je e-mailmarketing.

MailBlue target zich hiermee op een breder publiek; van bloggers, marketeers en coaches tot aan e-commerce bedrijven. En van zelfstandig ondernemers tot grotere ondernemingen, gericht op zowel B2B als B2C.

Binnen MailBlue kun je meer dan 20 starttriggers met meer dan 40 automatiseringsacties combineren, zodat je contacten heel gericht kunt mailen en vele processen kunt automatiseren. Dankzij de geavanceerde segmentatie mogelijkheden en zelfs een ingebouwde CRM (Sales Add-on), kan MailBlue echt helpen in het beheren van je relaties. Je hoeft ook niet bang te zijn dat je met het automatiseren onpersoonlijk wordt. Alle data die je van een klant hebt, kun je namelijk gebruiken om te personaliseren. Laat bijvoorbeeld iemand’s unieke kortingsvoucher of geboortedatum zien in de mail.

Ook kun je dynamische content gebruiken binnen MailBlue; daarmee stem je de inhoud van je mail volledig af op de interesses van jouw ontvanger.

Gebruik

Gebruiksvriendelijkheid

Beide systemen werken erg gebruiksvriendelijk; je kunt zonder HTML-kennis jouw e-mails opstellen.

MailBlue werkt hierin wel een stuk visueler dankzij de drag and drop builder; hiermee kun je letterlijk bepaalde inhoudsvakken als video’s, afbeeldingen en tekst eenvoudig inslepen in je mail. Ondanks dat Convertkit dit niet biedt, is ook de user interface van deze software gebruiksvriendelijk en niet moeilijk in gebruik.

In beide systemen is het eenvoudig om je contacten op te delen in verschillende segmenten. Een groot pluspunt, gezien goede segmentatie key is binnen succesvolle e-mailmarketing.

Waar we nog wel een duidelijk verschil in zien is dat je binnen Convertkit je mail niet kan testen op design (mobiele weergave bijvoorbeeld) of de ‘spamgevoeligheid’. Het zou zonde zijn als je mail niet in de inbox van je klanten belandt, dus we vinden het de moeite dit nog uit te lichten. Binnen MailBlue krijg je na het aanmaken van een mail direct te zien of je mail qua inhoud door de spamfilter komt. Indien hier aandachtspunten bij zitten, zal het systeem ook een toelichting geven op basis waarvan je mail in de spamfolder zou kunnen belanden. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je veel CAPSLOCK gebruikt, er in verhouding veel uitroeptekens en vraagtekens in je mail gebruikt worden of wanneer je verkorte weblinkjes gebruikt.

Automatiseringen

ConvertKit

Je kunt automatiseringen bouwen binnen Convertkit waarin je meer kunt dan enkel mails versturen. Je kunt namelijk ook op basis van een bepaalde waarde in een contactveld bij je contact of de aanwezigheid van een bepaalde tag / label een splitsing maken in je automatisering. Zo kun je segmenteren en jouw contacten eenvoudig hele gerichte mailings versturen.

Ook heel fijn: binnen Convertkit staan een aantal blauwdrukken van automatiseringen voor je klaar, denk aan automatiseringen rondom productlanceringen en live webinars. Convertkit heeft dus naast de standaard mogelijkheden van het instellen van een e-mail autoresponder al wat meer mogelijkheden om verder te automatiseren.

Starttriggers binnen Convertkit
Je kunt binnen Convertkit kiezen uit drie starttriggers. Als iemand voldoet aan die ingestelde trigger, zal diegene door jouw automatisering ‘lopen’.

De drie starttriggers zijn:

  • Dient een formulier in (bijvoorbeeld: e-book download formulier)
  • Een tag is toegevoegd aan het contact (bijvoorbeeld: tag is ‘interesse in product A’)
  • Verandering in een contactveld (bijvoorbeeld: waarde in het veld ‘webinardatum’ is veranderd)

Wat onhandig kan zijn, is dat je geen automatisering aan kunt maken in Convertkit zónder starttrigger. Dit maakt het bijvoorbeeld niet mogelijk om vanuit een ander (extern) systeem een automatisering in Convertkit te ‘triggeren’.

Automatiseringsacties binnen Convertkit
Zodra iemand in je automatisering ‘loopt’, kun je bepaalde acties toe laten kennen in de automatisering. Denk bijvoorbeeld aan het verzenden van mailings.

Dit zijn de acties, naast het versturen van een mail, waaruit je kunt kiezen binnen Convertkit’s automatiseringen:

  • Voeg toe aan e-mailreeks
  • Wachtstap instellen
  • Voeg tag toe
  • Verwijder tag
  • Eigen veld toevoegen
  • Start een andere automatisering
  • Eindig deze automatisering
  • Eindig een andere automatisering
  • Uitschrijven


Het zijn een aantal basisacties. Mogelijk voldoet dit al aan je eisen, maar het kan ook zijn dat je bepaalde acties mist. Bij de vergelijking zullen we straks ook toelichten welke acties je in MailBlue’s automatiseringen toe kunt voegen en dan ontdek je mogelijk dat je die acties wilt kunnen gebruiken.

Ook is het goed om te weten dat webhooks op een bepaalde manier wel mogelijk zijn binnen Convertkit, maar dat dit helaas niet direct eenvoudig vanuit een automatisering in te stellen is. Je zult dus gebruik moeten maken van de API-gegevens van Convertkit om dit voor elkaar te krijgen, wat vervelend kan zijn omdat het je te technisch is en/of hier bijkomende kosten bij kunnen komen. Vind je het dus belangrijk om een webhook te kunnen maken naar een extern systeem, dan zou MailBlue waarschijnlijk een betere keuze voor je zijn. Bijvoorbeeld om in een externe online leeromgeving inlogcodes aan te maken voor een contact die op een bepaald punt in je automatisering belandt.

A/B testen
Convertkit biedt je de mogelijkheid om je mails te split-testen, al zijn de split-test mogelijkheden wel beperkt. Je kunt een flow of automatisering niet split-testen, maar je kunt wel bij losse mailings bekijken hoe twee verschillende e-mails presteren op basis van de onderwerpregel.

MailBlue

In MailBlue kun je ook automatiseringen bouwen. De opties binnen de software zijn veel geavanceerder als we dit vergelijken met Convertkit. Hieronder zul je zien met welke triggers je automatiseringen allemaal kunt starten en welke acties in een automatisering uitgevoerd kunnen worden.

Binnen Convertkit kan je al wel meer dan enkel mails versturen, maar de triggers en acties zijn dus een stuk minder uitgebreid. Ook valt het op dat je maar op weinig condities splitsingen kunt maken in je automatisering. Binnen MailBlue is het daarentegen ongekend op welke voorwaarden je allemaal splitsingen kunt creëren. Dit kan niet alleen op basis van een bepaalde waarde in een contactveld bij je contact of de aanwezigheid van een bepaalde tag / label, maar op basis van veel meer condities. De segmentatie mogelijkheden zijn zo groot dat dit teveel is om in dit artikel op te sommen. Maar we snappen dat je nieuwsgierig bent hoor; bekijk de condities waarop je paden in automatiseringen kunt splitsen binnen MailBlue. Zo stuur je écht gerichte mailings naar jouw contacten.

MailBlue heeft honderden automatiseringen al voor je klaar die je direct kunt inladen, mocht je het lastig vinden een eigen funnel te bouwen. Ze zijn geordend op type business; voor e-commerce bedrijven tot aan accountants en voor bloggers tot aan de fitnessindustrie. Of je nu een coach bent, een makelaar of binnen de reisbranche werkt: je kunt zo strategische ideeën opdoen voor het automatiseren van jouw processen en dit ook toespitsen op de klantreis van jouw specifieke doelgroep.

Starttriggers binnen MailBlue
MailBlue kent vele starttriggers voor haar automatiseringen. Als iemand voldoet aan een ingestelde trigger, dan zal diegene door jouw automatisering ‘lopen’.

Automatiseringsacties binnen MailBlue
Nu iemand door de gekozen starttrigger door je automatisering kan ‘lopen’, kun je ook bepaalde acties toe laten kennen in deze automatisering. Denk bijvoorbeeld aan het instellen van wachtstappen en het versturen van mailings.

Een stuk uitgebreider dan Convertkit op het gebied van marketing automatisering dus. Is het belangrijk voor je om dynamische automatiseringen te kunnen bouwen en meerdere doelen en ‘ga naar’-acties in te zetten om je contacten die unieke (klant)beleving te bieden? Dan is MailBlue dé uitkomst voor je. Doordat je met de ‘als/anders’-actie paden op vele voorwaarden kunt splitsen, is het niet nodig om honderden verschillende automatiseringen te bouwen. Je kunt binnen dezelfde automatisering toch hele persoonlijke en gerichte mails versturen.

A/B testen
Via MailBlue kun je niet alleen je mails uitgebreid split-testen, je kunt ook je automatiseringspaden split-testen op meerdere condities.
Je kunt een losse mail split-testen op basis van een onderwerpregel óf op basis van de inhoud in je mail. Zo kun je dus ook testen wat het doet als je vijf versies uitzendt van een mail waarin je telkens een andere afbeelding plaatst of bijvoorbeeld de vorm en kleur van je CTA (button) aanpast.

Bij de split-test kun je aangeven dat je het systeem geen winnaar laat kiezen, maar dat je evenredig over je lijst de testen uitstuurt en zelf bij de rapportages kijkt wat dan goed gewerkt heeft. Maar je kunt ook gebruik maken van de mogelijkheid het systeem wél de winnende e-mail te laten bepalen en, na een verdeling die je zelf instelt, naar het overgrote deel van je lijst dan automatisch de winnende mail uitsturen. Je kunt zelfs bepalen wanneer jij vind dat een mail als winnende mail bestempeld mag worden; is dit op basis van de meeste opens of op basis van de meeste clicks op een link in je mail?

Dit soort testen zorgen ervoor dat je werkelijk kunt meten wat wel of niet werkt en je kunt je volgende uitingen daar goed op optimaliseren. Een aanrader dus als je jouw e-mailmarketing, open-rates en conversies wilt verbeteren!

SMS-jes versturen
Naast e-mails kun je met MailBlue ook SMS’jes versturen én automatiseren. Helaas biedt Convertkit je deze mogelijkheid niet. Het kan waardevol zijn om jouw contacten ook wanneer ze on-the-go zijn te kunnen benaderen. De open-rate van een SMS is extreem hoog; het trekt vaak direct de aandacht. Hierdoor is een SMS uiterst geschikt voor het versturen van bijvoorbeeld reminders voor een evenement of afspraak, of als het favoriete product van je contact in de aanbieding is.

Verstuur een SMS wel enkel als het er écht toe doet. Op het juiste moment in iemand’s customer journey.

Site-tracking
Ook de moeite om even uit te lichten is dat MailBlue site-tracking biedt. Dit betekent dat je jouw MailBlue contacten op jouw website kunt volgen. Zonder dat je het weet, verlies je namelijk een hoop website bezoekers. Wat doen die contacten precies op je site? Site-tracking volgt de MailBlue contacten op je site, zodat jij hen steeds kunt bieden waar ze naar op zoek zijn.

Het geef je inzicht in welke informatie, services en producten zij geïnteresseerd zijn. Op basis van die kennis kun je hen gericht mailen en zinvolle follow-up mails sturen. Uiteindelijk converteer je zo meer websitebezoekers naar klanten. Je kunt dus eenvoudig en geautomatiseerd een groep contacten segmenteren op basis van wat ze op je site doen. Of je triggert er bijvoorbeeld een automatisering mee en stuurt automatisch een follow-up mail(reeks) zodra iemand een bepaalde pagina bekeken heeft. Heel waardevol!

Conditionele content
Een andere sterke feature binnen MailBlue die we niet terugzien bij Convertkit is conditionele content toepassen in je mails. Met dynamische content laat je precies datgene aan je contact zien wat voor hem/haar interessant is. Je kunt zo dezelfde mail naar je lijst sturen, maar op basis van persoonlijke informatie die je van je contacten hebt laat je per contact(groep) andere content of afbeeldingen zien in de mail. Je gebruikt dus de verzamelde interesses en kenmerken van je contacten voor een persoonlijkere ervaring met jouw mails.

Wil je jouw mails écht relevant maken en een persoonlijke ervaring bieden, maar toch het gemak van het automatiseren ervaren? Dan is conditionele content toepassen dé manier om dit te bereiken.

Rapportages
Waar Convertkit zich tot de basis richt; het tonen van de open-, click-through- en unsubscribe-rate, is MailBlue veel vollediger in de rapportages. Waarschijnlijk wil je ook de conversies via social media en e-commerce in kunnen zien en terug kunnen vinden welke contacten gebounced zijn en je mail daardoor niet ontvangen hebben.

Je komt geen inzicht te kort in de rapportages van MailBlue. Je vindt bijvoorbeeld ook paginabezoeken op je site terug en zelfs de geolocatie van je contacten wordt real-time getraceerd en kun je inzien. Op het moment dat je een Plus account hebt en gebruik maakt van het CRM systeem (Sales Add-on) van MailBlue zul je ook toegang krijgen tot de deals rapportages en sales performance statistieken. Ook vind je daar dan forecasts terug.

CRM

Volg je leads van A tot Z

Wil je gebruik maken van e-mailmarketing in combinatie met een CRM systeem? Dan is het goed om te weten dat Convertkit geen ingebouwd CRM systeem heeft en dat dit binnen MailBlue vanaf een Plus account (Sales Add-on) wel mogelijk is.

Met het CRM van MailBlue beheer je alles in één systeem: e-mailmarketing, marketing automation én CRM.
Je bouwt hierin zelf vrij gemakkelijk je pipelines. Dit kan bijvoorbeeld een pipeline zijn gericht op het maken van deals met je klanten; van het eerste gesprek tot de aankoop. Bepaal zelf de fases binnen je pipeline en bouw zoveel pipelines als dat je wilt. Via de pipeline heb je alle data in één oogopslag inzichtelijk.

Erg krachtig: je koppelt pipelines direct aan je automatiseringen. Zo kun je bijvoorbeeld jouw klanten automatisch een mail sturen wanneer ze een bepaalde fase binnen jouw pipeline / proces bereiken. Daarnaast heb je toegang tot overzichtelijke contactkaarten van je deals, zodat je nooit een taak hoeft te missen die jij of iemand uit je team uit moet voeren voor een bepaalde lead of klant.

Combineer de uitgebreide segmentatie mogelijkheden van MailBlue met de CRM, sales- en tracking opties. Zo kun je contacten taggen op basis van de pagina’s die ze op je site bezoeken en kun je zelfs taken toekennen aan je salesteam op basis van het gedrag dat je van je contacten meet. MailBlue kent bovendien een sterk leadscoring systeem, zodat je altijd inzichtelijk hebt wie je warmste leads zijn.

Integraties

Haal het meeste uit je e-mailmarketing

ConvertKit: 90+ integraties
MailBlue: 850+ integraties

Met ruim 90 integraties en een variëteit aan tools is de kans groot dat de tools die jij gebruikt met Convertkit gekoppeld kunnen worden. Onder de beschikbare applicaties zitten namelijk oo grote namen als: Wix, WordPress, Shopify, Stripe, enzovoorts. Ook kun je Convertkit met Zapier koppelen, zodat je mogelijk alsnog met een tool kunt koppelen die niet op de lijst van Convertkit zelf staat. Je kunt eventueel ook via de API koppelingen leggen, al zijn de API mogelijkheden van Convertkit vrij beperkt.

MailBlue loopt wel duidelijk aan kop met de mogelijkheid om 850+ apps te kunnen koppelen. Daarmee weet je wel bijna zeker dat je jouw systemen met MailBlue kunt koppelen. Ook integreert MailBlue met Zapier of kun je via de API documentatie je koppelingen alsnog leggen als er toch nog een tool ontbreekt. Voor een volledig overzicht; deze systemen kun je koppelen met ActiveCampaign / MailBlue.

Templates

Snel aan de slag met templates

Het lijkt er op dat je binnen Convertkit geen vooraf gebouwde e-mail templates direct kunt inladen om enkel nog wat aan te passen naar eigen smaak.

Bij MailBlue heb je een ruime keuze uit 125+ e-mail templates. Ook zelf een template bouwen is heel gemakkelijk in MailBlue dankzij de drag and drop editor. Met deze editor kun je verschillende inhoudsblokken (bijvoorbeeld een tekstblok, afbeelding of video) eenvoudig in je template plaatsen.

Je kunt daarnaast binnen MailBlue ook nog eens bepaalde inhoudsvakken verbergen voor mobiele weergave, zodat ook je eigen gebouwde templates hierop geoptimaliseerd zijn.

Support

Bekroonde Nederlandse support

Convertkit helpt starters op weg met bruikbare tutorial video’s. Ook kun je terecht in een uitgebreide online helpcenter waar je zelf mogelijk een antwoord vindt op je vraag. Het supportteam is enkel per chat of mail bereikbaar. Ze reageren niet altijd even snel en er is helaas geen mogelijkheid tot telefonische support. MailBlue is sterk in het leveren van support. Je kunt ook bij hen een kennisbank vol help-artikelen raadplegen en tutorials volgen voor starters die je op weg zullen helpen. Daarnaast kun je nog veel (zeer uitgebreide) videotrainingen volgen en zelfs examens afleggen als betaald klant bij MailBlue in de MailBlue Academy. Je kunt je aansluiten bij de levendige Facebook community met andere gebruikers die jou graag verder helpen of gewoon even een mailtje sturen naar het Nederlandse supportteam als je ergens in vastloopt. Ze reageren snel & adequaat en volgen een probleem eventueel telefonisch op als dit wenselijk is.

Prijzen

Op een rij

Convertkit heeft een gratis plan. In het gratis plan kun je echter helaas géén automatiseringen bouwen, dus is dit plan enkel geschikt wanneer je alleen eenmalige mails wilt verzenden. Ook is het gratis plan begrenst tot 1.000 inschrijvers, dus wanneer je meer mailadressen verzamelt zul je ook al meteen over moeten gaan op een betaald pakket.

Als we kijken naar de laagste instap van het betaalde pakket, dit is tot maximaal 1.000 contacten, dan betaal je vanaf $25,- per maand bij een jaarbetaling. Hou er wel rekening mee dat je in dit pakket bijvoorbeeld geen statistieken te zien krijgt over de deliverability van je e-mails.

Je vindt hier een overzicht van alle pakketen en prijzen van Convertkit.

De prijs is bij MailBlue ook afhankelijk van hoeveel mailadressen je in wilt laden en welk type pakket je kiest. Je kunt kiezen uit een Lite, Plus of Professional pakket zodat je de keuze kunt baseren op functionaliteiten die je wilt gebruiken. Een jaarabonnement is in verhouding goedkoper dan een maandabonnement. Zo zou je bij een jaarbetaling MailBlue al kunnen gebruiken vanaf €9,- per maand. In dit pakket kun je al geavanceerdere automatiseringen bouwen dan in Convertkit.

Hier vind je een overzicht van alle pakketten en bijbehorende prijzen van MailBlue.

Maak een vliegende start en download gratis het
MailBlue e-mailmarketing handboek

Verstuur vandaag nog je
eerste campagne

Start een gratis proefperiode van 14 dagen. Geen creditcard, geen installatie, geen gedoe.

Direct 14 dagen gratis proberen (geen betaalgegevens vereist)

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.