Marketing automation uitbesteden? Dit moet je weten

IMG_5336

Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

Je wilt jouw marketing automation uitbesteden aan een bureau dat met je meedenkt en precies weet wat werkt voor jouw bedrijf. Toch? Maar hoe vind je zo’n bureau? Waar moet je op letten? En, is het wel handig om je marketing automation uit te besteden?

Marketing automation betekent het automatiseren van bepaalde marketingstrategieën. Marketing automation blinkt uit wanneer het wordt gecombineerd met e-mailmarketing en een goed CRM-systeem. Maar er zijn ook veel andere manieren waarop je marketing automation kunt toepassen. Elk bureau heeft zijn eigen manier en specialisatie. Dat maakt het extra belangrijk om voor het juiste marketing automation bureau te kiezen voor jouw uitbesteding.

Wat is marketing automation?

Marketing automation kun je zien als een vorm van e-mailmarketing in combinatie met een sterk CRM-systeem. Op basis van bepaalde acties die een (potentiële) klant uitvoert, ontvangt hij e-mails. Zo ontvangt de gebruiker die een product in het winkelwagentje heeft geplaatst, maar niet heeft afgerekend, automatisch een mailtje met ‘Iets vergeten?’. Een gebruiker die het Gratis Marketing Handboek downloadt, krijgt in de CRM automatisch de tag ‘Marketing Handboek’. Op basis van deze tag komt de gebruiker in een bepaalde funnel terecht die hem verder door de klantreis loodst.

Marketing automation kan ook ingezet worden binnen andere vormen van marketing. Denk aan mensen die automatisch een DM ontvangen op Instagram als ze een reactie achterlaten die bepaalde woorden bevat. Andere veelgebruikte vormen zijn SMS-berichten, gepersonaliseerde blogartikelen, video’s en advertentiecampagnes.

Om marketing automation goed te kunnen laten werken, heb je bepaalde software nodig om marketingtaken te automatiseren. Een veelgebruikte software voor marketing automation in combinatie met een CRM-systeem is MailBlue. Je zou marketing automation kunnen zien als een virtuele assistent die héél veel kleine taakjes automatisch uitvoert.

Wat zijn de voordelen van marketing automation?

Het voordeel van een geautomatiseerde e-mailmarketing strategie is dat de e-mails die je stuurt, precies aansluiten op waar de gebruiker interesse in heeft en waar hij zich bevindt in het koopproces. Iemand die net met jou in aanraking komt, wil je niet direct een aanbod doen voor je duurste product. Maar wellicht wil je hem wel wijzen op een nieuwe podcastaflevering of een aanbod doen voor die instapcursus van maar € 11. Je geeft de ontvanger relevante waarde, waardoor de loyaliteit van de ontvanger groeit.

Daarnaast verzamel je door middel van marketing automation, waardevolle informatie over de mensen op je e-maillijst. Op basis van die informatie kun je je marketing automation strategie optimaliseren en zodoende nog meer gegevens verzamelen. Je strategie wordt steeds sterker, met als gevolg dat je marketingactiviteiten meer impact hebben en je omzet stijgt. 

Andere voordelen van marketing automation zijn:

  • Efficiënter omgaan met kleine, herhalende taakjes die handmatig veel tijd vergen.
  • Meer en betere leads verzamelen.
  • Klanten beter kunnen segmenteren, waardoor je marketinguitingen kunt personaliseren.
  • Verbeteren van de samenwerking tussen sales en marketing.
  • Betere marketingbeslissingen nemen op basis van de data die je verzamelt over (potentiële) klanten.
  • Tijd en kosten besparen.

Marketing automation uitbesteden

Marketing automation is een vak apart. Je moet kennis hebben van de software die je ervoor nodig hebt (een e-mailmarketingsysteem en een CRM). Daarnaast moet je begrijpen welke taken je allemaal kunt optimaliseren en hoe je dat doet. De initiële inrichting van een marketing automation strategie kan best een ingewikkelde puzzel zijn.

Marketing automation experts weten precies hoe alles werkt en welke taken via marketing automation kunnen worden uitgevoerd. Het kan daarom heel interessant zijn om marketing automation uit te besteden. Je kunt hiervoor natuurlijk een virtueel assistent inhuren of een marketingspecialist, maar idealiter kies je voor een bureau dat alle benodigde mensen in huis heeft om jouw marketing automation optimaal in te richten.

Voordelen van marketing automation uitbesteden

Misschien twijfel je of je je marketing automation wel wilt uitbesteden. Je wilt niet afhankelijk zijn van een externe partij, bent bang dat je niet begrijpt wat ze hebben ingericht voor je óf je weet niet zeker of ze wel hetzelfde denken over marketing als jij.

Toch kent het uitbesteden van marketing automation veel voordelen. We zetten er een aantal op een rij:

  • Toegang tot expertise
    Marketing automation bureaus doen de hele dag niks anders dan bezig zijn met marketing automation. Ze hebben een grondig begrip van hoe het werkt, welke strategieën het beste werken en hoe ze deze kunnen toepassen op jouw bedrijf.

  • Nieuwste ontwikkelingen en trends
    Bureaus houden alle nieuwe ontwikkelingen betreft marketing automation constant in de gaten. Ze hebben mensen lopen die dit uitermate interessant vinden en niets liever doen dan nieuwe ontwikkelingen direct implementeren. Dit betekent dat ze klaar zijn om deze kennis toe te passen op jouw marketingstrategie, waardoor je altijd vooroploopt en concurreert op het hoogste niveau.

  • Efficiëntie en kostenbesparing
    Wanneer marketing automation nieuw voor je is, is het best complexe materie. Het kost veel tijd om helemaal te begrijpen hoe het werkt. Door uit te besteden kun je vertrouwen op de expertise van een bureau voor de meest efficiënte en kosteneffectieve oplossingen.

  • Betere resultaten
    Bureaus hebben vaak toegang tot betere tools en technologieën. Hierdoor kunnen ze campagnes beter tracken en resultaten vergelijken, wat uiteindelijk leidt tot beter presterende campagnes en lagere kosten.

Hoe kies je een marketing automation bureau?

Als je ervoor kiest om marketing automation uit te besteden, is het belangrijk om voor het juiste bureau te kiezen. Het kiezen van het juiste bureau kan het verschil maken tussen het behalen van succes in je marketinginspanningen of het worstelen om resultaten te zien.

Het moeilijke hieraan is dat er niet één juist bureau is. Bij het ene bedrijf past het ene bureau nou eenmaal beter dan het andere. 

We zetten een aantal aspecten op een rij om op te letten bij het kiezen van een marketing automation bureau:

  • Ervaring
    Hoeveel ervaring heeft het bureau daadwerkelijk met marketing automation? Niet elk marketingbureau heeft kaas gegeten van marketing automation. Misschien specialiseren ze zich veel meer op Facebook advertenties of SEO. Kijk naar de opdrachten die ze hebben afgerond en vraag altijd om case studies, zo weet je zeker dat ze de resultaten kunnen leveren waar jij naar op zoek bent.

  • Technologie en tools
    Het is belangrijk om na te gaan welke technologie en tools ze gebruiken en wat de kosten daarvan zijn. Op het moment dat je niet langer samenwerkt met het bureau wil je natuurlijk wel dat je je marketing automation strategie kunt blijven implementeren. Ook wil je dat de software past bij jouw bedrijf. Als kleine ondernemer heb je doorgaans hele andere software nodig dan wanneer je een multinational bent. Het belangrijkste is misschien nog wel of de software goede documentatie biedt en eenvoudig te leren is, zodat je er zelf ook mee overweg kunt. De Blue Agency maakt daarom gebruikt van MailBlue, een e-mailmarketingsysteem en CRM in één, dat eenvoudig te leren is voor elke gebruiker.

  • Specialisatie
    Marketing automation is een breed veld en niet elk bureau is gespecialiseerd in elk aspect ervan. Zoek naar een bureau dat gespecialiseerd is in de vorm van marketing automation waar jij naar op zoek bent, zoals e-mailmarketing.

  • Communicatie en support
    Het bureau dat je kiest moet niet alleen in staat zijn om regelmatig updates en rapporten te leveren, maar ook om (snel) vragen te beantwoorden en problemen op te lossen. Veel bureaus werken met een ticketsysteem. Je levert je vraag dan aan in een online omgeving, waarna de vraag wordt toegewezen aan de geschikte persoon. Het kan de moeite waard zijn om aan bestaande klanten van het bureau te vragen hoe zij de support ervaren. Moeten ze lang wachten? Worden vragen correct opgelost? Etc.

  • Reviews en klantverhalen
    Lees ook altijd de reviews en testimonials die je online over het bureau kunt vinden. Zijn mensen positief en enthousiast? Zijn ze tevreden over de behaalde resultaten? En hebben deze tevreden mensen een bedrijf dat is te vergelijken met dat van jou?

  • Heb je een klik?
    Klikt het met de mensen die je spreekt in het kennismakingsgesprek? Heb je het idee dat ze je verder kunnen helpen? Heb je vertrouwen in ze? Of voel je je juist een nummertje en komt het gesprek verkoperig over?

Het kiezen van het juiste marketing automation bureau voor jouw bedrijf is enorm persoonlijk. Ga dit rijtje altijd af en kijk welk bureau het beste past bij jouw bedrijf en de resultaten die je wilt behalen.

Wat kost marketing automation uitbesteden?

Natuurlijk wil je weten wat het kost om je marketing automation uit te besteden, want het moet wel binnen je budget passen. Feit is dat de kosten van het uitbesteden van marketing automation enorm kunnen variëren, afhankelijk van de omvang en complexiteit van je marketingbehoeften. Ook verschilt de prijs per bureau enorm. Het is daarom interessant om meerdere kennismakingsgesprekken in te plannen en offertes op te vragen, zodat je precies weet wat je krijgt voor welke prijs.

Eén van de belangrijkste factoren die de kosten bepalen is de omvang van de taken die het bureau voor je uitvoert. Het opzetten van een e-mailmarketingcampagne kost bijvoorbeeld meer dan het optimaliseren van bestaande e-mailfunnels.

Je begrijpt, om een goede keuze te maken en niet te veel te betalen, is het onwijs belangrijk om precies te definiëren wat je nodig hebt. Het vervelende is dat je dit vaak niet weet, want jij bent niet de marketing automation expert.

Dat benadrukt nogmaals het belang van kennismakingsgesprekken en offertes. Laat je adviseren door de bureaus die je spreekt en ga goed bij jezelf na of dit advies klopt voor jou. Geeft het je resultaten waar je naar op zoek bent? Of laat je je afleiden door het ‘shiny-object-syndrome’? In andere woorden: laat je zelf niks aanpraten.

Ook de software die het bureau gebruikt kan een belangrijke rol spelen in het kostenplaatje. Vrijwel altijd zal jij de software ook moeten aanschaffen om binnen je bedrijf te gebruiken. Dat is prima en daar kun je niet omheen. Maar controleer wel of de software betaalbaar is voor je. De meeste software neem je af in de vorm van een abonnement. Er zijn dan meerdere abonnementen beschikbaar, zodat je kunt kiezen voor een abonnement dat bij jouw past. Zo betaal je nooit teveel voor functies die je niet nodig hebt. 

Ook de lengte en de voorwaarden van het contract met het bureau hebben invloed op de prijs. Misschien wil je gewoon een maandje met ze samenwerken om het raamwerk neer te zetten van jouw marketing automation strategie. Misschien werk je liever een jaar lang samen, zodat jullie de marketing automation strategie samen kunnen blijven optimaliseren.

Wat doet een marketing automation bureau?

Een goed marketing automation bureau heeft een team klaarstaan dat alle vaardigheden in huis heeft om jouw marketing automation op te zetten en te optimaliseren. Wat het marketing automation bureau precies voor je doet, hangt helemaal af van de strategie die jullie samen opstellen en de resultaten die je wilt behalen. Daarnaast hangt het af van de vorm van jouw bedrijf en de marketing automation die daarbij past.

Aspecten waar een marketing automation bureau jou bij kan begeleiden zijn:

  • Creëren van een ultieme klantervaring
  • Resultaatgerichte campagnes opzetten
  • Personaliseren van marketinguitingen
  • Segmenteren van (potentiële) klanten
  • Social media beheer
  • Verhogen van je omzet

Marketing automation uitbesteden heeft dus veel voordelen en kan behoorlijk ontzorgen.

Veelvoorkomende valkuilen bij marketing automation uitbesteden

Ondanks de vele voordelen van marketing automation uitbesteden, kun je er ook flink de mist mee ingaan. Daarom een aantal valkuilen op een rij:

  • Het niet duidelijk definiëren van je doelen
    Als je niet precies weet wat je wilt bereiken met marketing automation, kan het zijn dat je straks een strategie hebt die niet aan je behoeften voldoet. Zorg ervoor dat je duidelijke, specifieke en meetbare doelen stelt voordat je begint met uitbesteden. Een goed marketing automation bureau helpt je hierbij.

  • Verkeerde verwachtingen
    Marketing automation is geen wondermiddel en een bureau inschakelen zorgt er niet voor dat je direct resultaten behaalt. Natuurlijk staat een bureau voor je klaar en denkt het team met je mee, maar daar hebben ze jou nog steeds bij nodig. Je kunt het een marketingbureau niet gewoon in handen duwen en er zelf niks meer mee te maken willen hebben.

  • Geen geavanceerde functies gebruiken
    Alles begint bij de basis, maar als een bureau de meer gevorderde functies niet kent, loop je mogelijk kansen mis. Misschien is er wel een hele specifieke functie die perfect past bij jouw bedrijf. Zorg er dus voor dat het team écht is gespecialiseerd in de vorm van marketing automation die jij zoekt en op de hoogte is van de nieuwste mogelijkheden.

Door deze veelvoorkomende valkuilen te vermijden, vergroot je de kans dat je het juiste marketing automation bureau kiest.

Het proces van marketing automation uitbesteden

Je hebt er voor gekozen je marketing automation uit te besteden, en dan? We leggen het je stap voor stap uit:

Stap 1. Doelen duidelijk maken
Wat hoop je te bereiken met marketing automation? Wil je leads genereren? De conversie verhogen? Je klantenservice optimaliseren? Je doelen hebben een grote impact op het soort diensten die je nodig hebt. En dat bepaalt weer welke bureau het beste bij je past.

Stap 2. Bureaus zoeken
Besteed tijd aan het onderzoeken van verschillende marketing automation bureaus. Kijk naar hun portfolio’s, lees reviews en doe onderzoek om te zien of ze ervaring hebben in jouw sector.

Stap 3. Kennismakingsgesprekken
Zodra je een shortlist van potentiële bureaus hebt, is de volgende stap om kennismakingsgesprekken in te plannen. Tijdens deze gesprekken kun je specifieker ingaan op hoe elk bureau jou kan helpen. Je kunt dan ook vragen om offertes.

Stap 4. Bureau kiezen

Je gaat akkoord met één van de offertes en je komt samen met het bureau om jouw marketing automation strategie vorm te gaan geven.

Hoe beoordeel je het succes van marketing automation uitbesteden?

Als je investeert in een marketing automation bureau, wil je natuurlijk wel weten of die investering zich terugbetaalt. Dat is soms lastig, want een campagne heeft vaak een aantal weken of maanden nodig, voordat er resultaten zichtbaar worden. Dat komt omdat op basis van de prestaties van de campagne, de instellingen continu worden geoptimaliseerd. Door constant te optimaliseren kom je uiteindelijk op de ‘sweet spot’ uit: de gouden combinatie van instellingen waarmee je campagne optimaal presteert.

Natuurlijk omvat marketing automation ook aspecten waar je direct profijt van hebt. Welke aspecten dat zijn hangt van je marketing automation strategie af. Een goed voorbeeld is dat wanneer er een ‘Iets vergeten?’-automation wordt ingesteld, je mogelijk diezelfde week al een toename aan bestellingen ziet. Bij zo’n automation krijgt iemand een e-mail wanneer hij producten in het winkelwagentje heeft geplaatst, maar niet heeft afgerekend. Deze herinnering kan de conversie direct verhogen.

Marketing automation met MailBlue

MailBlue is een alles-in-een e-mailmarketing software waarmee je krachtige, gerichte e-mails verstuurt en automatiseert om je bedrijf te laten groeien. MailBlue is een veelgebruikt systeem voor marketing automation, omdat het een geïntegreerd CRM-systeem heeft.

Met MailBlue automatiseer en verstuur je relevante e-mails gebaseerd op acties die de gebruiker uitvoert. Denk aan het downloaden van een gratis e-book of het bekijken van een bepaald product. Op basis hiervan ontvangt de gebruiker e-mails die aansluiten op zijn interesses en het punt waar hij zich bevindt in de klantreis. Zo converteer je een bezoeker in een betalende klant.

Wanneer je marketing automation uitbesteedt aan een MailBlue specialist, bijvoorbeeld via de Blue Agency, wordt je ondersteund in het bouwen van jouw e-mailmarketing en marketing automation. De Blue Agency denkt met je mee om de beste strategie voor jou op te zetten.

De voordelen van marketing automation via MailBlue

MailBlue is een Nederlands bedrijf met een geweldige klantenservice en documentatie. Aan de hand van de MailBlue Academy heb jij zo door hoe je MailBlue gebruikt. Ideaal, want je wilt natuurlijk wel zelf kunnen omgaan met de software die de Blue Agency voor je inricht.

Met behulp van de MailBlue specialisten van de Blue Agency:

  • Bereik je je doelgroep op het juiste moment met de juiste boodschap.
  • Krijg je onderbouwd en uitgebreid advies over marketingfunnels.
  • Segmenteer je doelgroepen op basis van gedrag.
  • Warm je leads op in overzichtelijke automatiseringen.

Marketing automation uitbesteden aan de Blue Agency

Samen met de Blue Agency jouw bedrijf en marketing automation naar een nieuw niveau tillen? 
Plan dan hier een kennismaking met één van onze advertentie specialisten en ontdek hoe wij jou kunnen ondersteunen.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.